سفارش تبلیغ
صبا

دو نکته مهم در سخنان رهبری

نکته اول

این قسمت از سخنان امام خامنه ای در جمع طلاب خیلی نظرم را جلب کرد اینکه ایشون هشدار می دهند که ممکن است دشمن تا جایی جلو بیاید که کسانی حتی در حوزه با فضای انقلابی مخالف باشند یا اینکه شهید وشهادت را یا بسیج را زیر سوال ببرند وتحقیر کنند وبه مسوولان هشدار می دهند که این یک فاجعه است یک سوال این جا پیش می آید که در قبال این هشدار رهبری واین فاجعه هر طلبه انقلابی هشیار چه وظیفه ای دارد ؟ 

عزیزان من! فضاى انقلابى در کشور دشمنان عنودى دارد، دشمنان کینه‌ورزى دارد.

با حاکمیت فضاى انقلابى در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند. شما دیدید در یک دوره‌ اى شهادت را زیر سؤال بردند، جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، نظرات امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند! مسئله این نیست که فلان زیدى با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازى شود و فضاى انقلابى بشکند. در حوزه‌ى علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزه‌هاى علمیه هم اینجور است.

میدانند که شُماى روحانى فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقه‌مند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید.

میخواهند فضاى انقلابى را بشکنند، روحانى انقلابى را منزوى کنند. تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانى این مردم اگر خداى نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، فاجعه است.

بزرگان حوزه بایستى مواظب و مراقب باشند و مانع بشوند.

 نکته دوم :

 یک سوال مهم  دیگری که چند وقتی است ذهن مرا مشغول کرده بود  این است که با توجه به این که اسلام برای اداره حکومت برنامه ونظریه کاملی دارد چرا در عین حال ماهنوز در خیلی از موارد از غربی ها الگو برداری میکنیم وفقط یک قید اسلامی به آن اضافه میکنیم چرا  هنوز علما وفضلای ما برنامه اداره حکومت در همه شوون را از دل قرآن وروایات  به طور کامل بیرون نکشیده اند وبه طور عملی ارایه نداده اند ؟ که خوشبختانه دیدم آقا دقیقا همین مطالبه را از حوزه دارند:

 اما متقابلاً دو حقیقت و دو مفهوم دیگر وجود دارد که آنها مفاهیم ارزشى و ارزش‌آفرین است. یک مفهوم این است که نظام به لحاظ نظرى و علمى محتاج علماى دین و حوزه‌هاى علمیه و مستظهر به تلاش علمى آنهاست. نظام متکى به حوزه‌هاى علمیه است؛ متکى به علما، برجستگان و صاحب‌نظران دینى است. یک مفهوم دیگر هم این است که حوزه و روحانیت نسبت به نظام دینى بى‌تفاوت نیست. هیچ روحانى‌اى، هیچ عالم دینى، هیچ خادم اسلامى نمیتواند نسبت به نظامى که بر اساس اسلام پدید آمده است، با انگیزه‌ى اسلام حرکت کرده است و کار میکند، بى‌تفاوت باشد؛ نمیتواند خود را بیگانه به حساب بیاورد. این هم یک حقیقت دیگر است.

 آن حقیقت اول که گفتیم نظام مستظهر به حوزه‌هاى علمیه است، به خاطر این است که نظریه‌پردازى سیاسى و نظریه‌پردازى در همه‌ى جریانهاى اداره‌ى یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى به عهده‌ى علماى دین است. آن کسانى میتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتى و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینى باشند و دین را بشناسند. اگر جاى این نظریه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دین این کار را نکردند، نظریه‌هاى غربى، نظریه‌هاى غیردینى، نظریه‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامى، هیچ مجموعه‌اى در خلأ نمیتواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتى دیگرى، یک نظام اقتصادى دیگرى، یک نظام سیاسى دیگرى که ساخته و پرداخته‌ى اذهان مادى است، مى‌آید جایگزین میشود؛ همچنان که در آن مواردى که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد.

 اینکه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانى‌اى که امروز رائج است، محتواهائى دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متکى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. وقتى اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران مى‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسى داخلى، خارجى، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌هاى علمیه و علماى دین پشتوانه‌هائى هستند که موظفند نظریات اسلامى را در این زمینه از متون الهى بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، براى برنامه‌ریزى، براى زمینه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دین و علماى صاحب‌نظر و نظریات اسلامى است.

 



کلمات کلیدی : امام خامنه ای

آقا ای ذراره فاطمه به قم به شهر اهل بیت خوش آمدی

سلام من برتو وبرقلب تو که صبورترین قلب هاست همان قلبی که متحمل ولایت است که سختترین امرهاست سلام من برروی تو که ماه ترین روی هاست ای ماه پاره ی ما در ظلمات آخرالزمان سلام من بر دست تو که مجروحترین دست هاست ای علمدار مهدی درزمان غیبت که طولانی ترین غیبت هاست سلام من بر زبا ن تو که فصیح ترین زبان هاست سلام من بر روح تو که پاک ترین روح هاست سلام من بر معرفت توبه امامت که بالا ترین معرفت هاست سلام من بر سایه تو که سنگین ترین سایه هاست سایه ات مستدام

چه بگویم در وصف تو که سید علی یک مکتب است نه یک فرد چه بگویم که  این سید خراسانی قلعه ی قلب مرا فتح کرده است چه بگویم که تو در وصف نیایی ...

شنیده ام می خواهی به قم بیایی چه خوش خبری بود این خبر البته میدانم که تو هر وقت دلت برای مولایت مهدی تنگ می شود به جمکران می آیی اما اینبارچون آمدنت رسمی است خوش آمد گویی ما هم رسمی است ازطرف اهل قم :

(رهبرا ای نایب امام ای واسطه بین ما وامام زمان ای ذراره ی فاطمه به شهر قم شهر اهل بیت به شهر خودت خوش آمدی )

خورشید صبح دوتا میشود ببین

قم دومین بهشت خدا میشود ببین

گل چیست جان به زیر قدومت فدا کنیم

فی الله تمام شهر فنا میشود ببین

حرفی بزن که گوش به فرمان رهبریم

با یک اشاره کرببلا میشود ببین

اهل بصیرتی و علم  روی دوش توست

یک علقمه دوباره فدا میشود ببین

<بگذار تا مقابل روی تو بگذریم>?

چشمم همیشه محو شما میشود ببین!

شعر از وبلاگ موج روح الله



کلمات کلیدی : امام خامنه ای

قابل توجه طلاب عزیز

انتقاد شدید امام خمینی از تعطیلی بین التعطیلین

درس امام ، منظمترین دروس بود و تعطیلی بی جهت نداشت ؛ برای مثال رسم بود که بین التعطیلین درسها تعطیل می شد . مثلاً اگر یکشنبه به مناسبت شهادت یکی از معصومین تعطیل بود ، شنبه نیز که بین آن روز و روز جمعه قرار داشت ، تعطیل می شد ؛ اما حضرت امام "ره" این سنت را برانداخت .

در یکی از همین روزها ، حضرت امام "ره" مثل روزهای درسی دیگر به مسجد شیخ انصاری آمدند . شبستان این مسجد ، هم محل درس حضرت امام بود و هم ظهرها در آنجا نماز جماعت به امامت ایشان اقامه می شد . وقت درس امام ساعت 10 صبح بود و امام همانند سایر برنامه هایش که با نظم و وقت شناسی دقیقی بود ، رأس موعد مقرر وارد مسجد می شدند و معمولاً برای آنکه نفسی تازه کنند ، چند دقیقه ای را در کنار منبر می نشستند و سپس برای شروع درس روی منبر می رفتند .

در آن روز ِ بین التعطیلین ، جز چند نفر ، کسی از شاگردان نیامده بود ! امام حدود 20 دقیقه ای در انتظار نشستند . مکان منبر و جلوس امام به گونه ای بود که مدخل و در ِ ورودی مسجد دیده می شد و امام ، چشم به راه ِ آمدن ِ شاگردان . تک تک ، افرادی آمدند و با سَرَک کشیدن از در ِ مسجد ، امام را دیدند که منتظر نشسته است و ناگزیر به حلقه درس پیوستند و بالاخره حاضرین به چند ده نفر رسیدند و امام بالای منبر قرار گرفتند ؛ اما به جای طرح ادامه بحث ِ روزهای گذشته ، به انتقاد شدید از سنت غلط این نوع تعطیلی ها پرداختند با این مضمون که ما باید در برابر هر کاری در پیشگاه خداوند و در روز قیامت ، حجت داشته باشیم ؛ باید حساب کنیم که در ازای یک روز از عمر و فرصت از دست رفته ، چه به دست آوردیم . سهم روزانه بودجه ای که از بیت المال و امام زمان "عج" صرف حوزه می شود چقدر است و کدام دلیل خداپسند را برای هدر دادن آن می توانیم اقامه کنیم ؟! و ...

سخنان امام که مانند همیشه از سرچشمه زلال معارف اسلام و از اعماق دل بر می خاست ، بر دلها نشست و طنین بیدارکننده اش ، غایبان را نیز هشیار کرد و دیگر تعطیلی بین التعطیلین تکرار نشد !

حضرت امام در ادامه همین جلسه با آنکه فقط حدود ِ یک دهم شاگردان حضور داشتند ، قول خود را با عمل قرین کرد و به ادامه بحث فقهی و درس پرداختند و به این ترتیب حدوداً با 20 دقیقه انتظار ، 20 دقیقه تذکر و نصیحت و 20 دقیقه درس ، درسی فراتر از درسهای دیگر به شاگردان آموختند !

 به نقل از وبلاگ آب وآتش

از : حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان ، حدیث رویش ، ( چاپ اول : تهران ، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، زمستان 1382 ) ، صفحات 161 و 162



کلمات کلیدی :

اگر چه جنگ تمام شده اما مبارزه ادامه دارد

تا به حال فکر کردید چرا آقا چند ساله چفیه می اندازه ؟

 از همون وقتی که داشتند چفیه و جبهه و شهادت رو از یاد مردم  میبردند از همون موقعی که داشتند اصلاحات آمریکاییشون رو اجرا می کردند از همون موقعی که ...

آقا چفیه انداخت تا بگه اگرچه جنگ تموم شده اما مبارزه ادامه داره تا کفر ونفاق هست مبارزه ادامه داره

 آقا چفیه انداخت تا بگه اگر بیشتر از این فشار بیارن صلح امام حسن علیه السلام تکرار نمیشه بلکه عاشورایی دیگر برپا خواهیم کرد

آقا چفیه انداخت تا بگه شهدا نباید فراموش بشن باید آرزوی شهادت تو دلمون بمونه وبسوزیم

خدا توی  قرآن میگه فضل الله المجاهدین علی القاعدین خدا رزمنده هارو به کسایی که جهاد نمیکنن فضیلت داده

 خدا اینو گفته تاما اگرچه جنگ نباشه اما حسرت جهاد رو بخوریم حسرت شهادت رو بخوریم تو روایت هست اگه کسی آرزوی جهادوشهادت در راه خدارو نداشته با شه منافق ازدنیا میره

آقا چفیه انداخت تا بگه من منتظر شهادتم من آرزوی جهاد دارم و شما هم باید این طوری باشید

  یک بار  رایس وزیر خارجه قبلی آمریکا می گفت تا زمانی که مردم ایران به بچه هاشون درس شهادت میدن تروریستن اون با همه حماقتش فهمید که دلیل جاودانگی تشیع شهادت طلبی بچه شیعه هاست نکنه دنیا اسیرمون کنه جون دادن وتیکه تیکه شدن جلوی امام دیگه برامون آرزو نباشه

خدا میگه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر عده ای از آنها شهید شدند وعده ای منتظر شهادتند

راز چفیه آقا همینه «انتظار شهادت »

 



کلمات کلیدی : امام خامنه ای

روحانیت مسئول عملیاتی مقابله با پروژه جدا کردن مردم از دین

یک مطلبی که الان  مطرح می شود این است که چرا این همه منکرات اخلاقی وبدحجابی و...در جامعه رواج دارد ودولت هیچ کاری نمی کند؟ البته دولت وظایف قانونی دارد که باید انجام دهد اما بحث اصلی سر این است که اصولا متکفل دینداری مردم کیست ؟در طول تاریخ تشیع چه کسانی دین مردم را حفظ کرده اند؟جواب معلوم است -روحانیت- ممکن است کسی بگوید خوب حالا که جمهوری اسلامی شده وظیفه حکومت این است که مردم را دیندار بار بیاورد این حرف درستی است ولی باید بین این دو مقوله فرق گذاشت وظیفه حکومت اسلامی ایجاد بستر مناسب برای کار فرهنگی است اما این که چه کسانی باید این پروژه را مدیریت کنند، طرح بدهند،در میدان کار تبلیغی زحمت بکشند این دیگر وظیفه روحانیت است حالا ممکن است کسی بگوید مگر رو حانیت این کار را نمی کند ؟ جواب این است که چرا کارانجام میشود اما این که چرا جواب دل خواه داده نمی شود علل مختلفی دارد که من کوچکتر از آنم که بخواهم همه را بررسی کنم وراه حل بدهم اما آنچه حس میکنم گذشته از ایرداتی که به دولت و حکومت در زمینه سیستم فرهنگی کشور وارد است اشکالی هم به روحانیت وارد است این که آن روحیه امر به معروف ونهی از منکر وآن صفت رسول الله صلی الله علیه وآله در کار تبلیغی اش که خدای متعال میفرماید حریص علیکم یعنی رسول خدا بر هدایت مردم حریص بود ودایما تلاش می کرد که مردم را به راه راست هدایت کند در روحانیت کم رنگ شده وبه نوعی به روزمرگی دچار شدند ومابه قول آقا  الان روحانیت را در برخی عرصه ها که باید ببینیم آن طور که باید وشاید نمی بینیم تفصیلش بماند سخن کوتاه کنم که نه علمش رادارم ونه در جایگاهی هستم که بخواهم دراین رابطه سخن بگویم فقط قسمتی از سخنان رهبری معظم را دراین رابطه که در دیدار با خبرگان مطرح گردید در ادامه می آورم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، پس از تشریح راهکار اول دشمن در مورد جدا کردن مردم از نظام و تاکتیک‌های مقابله با آن فرمودند:

یکى هم مسئله‌ى دین و بیّنات اسلامى و انقلاب اسلامى است. از توحید و نبوت و امامت و ولایت و از اینها بگیرید تا احکام و حجاب و حدود شرعیه و بقیه‌ى چیزها؛ دائم دارد شبهه‌پراکنى میشود. باید حواسمان باشد که اینها روش دشمن است. باید در مقابل اینها تدبیر داشت، باید کار کرد. البته در اینجا و در این شبهه‌هائى که به طرق مختلف مطرح میشود، همه وظیفه دارند که در برابر این هنجارشکنى‌هاى دینى که در این سایتها و در این اظهارات مشاهده میشود و این فرقه‌سازى‌هائى که وجود دارد، و این هنجارشکنى‌هاى اخلاقى و جنسى که انسان مشاهده میکند و از این قبیل چیزها، بایستند. اینها کارهائى است که نه اینکه همه‌ى این کارها را دشمن دارد از خارج میکند؛ نه، انگیزه‌هاى داخلى هم وجود دارد، اما دشمن تقویت میکند، جهت میدهد، کمک میکند و اینها را هل میدهد به جلو و دشمن از این چیزها خرسند است. باید این را مواظب باشیم. باید مواظبت کنیم. مسئولیت به عهده‌ى کیست؟ آیا به عهده‌ى دولت است؟ به تنهائى، نه. دولت البته مسئولیتهائى دارد. من خودم بارها به شوراى انقلاب فرهنگى در دوره‌هاى مختلف گفتم که شما نمیتوانید خود را از متدین کردن مردم و وظیفه‌اى که در این راه دارید، برکنار نگه دارید. اینها مخالف بودند. آن جریانهاى بداخلاق مخالف بودند، میگفتند نه، این دینِ دولتى میشود. من معتقدم دولت در این زمینه وظیفه دارد، اما وظیفه‌ى دولت چیست؟ وظیفه‌ى دولت درست کردن عقاید مردم است؟ نه، وظیفه‌ى دولت زمینه‌سازى است؛ وظیفه‌ى عملیاتى و میدانى به عهده روحانیت است، به عهده‌ى زبدگان است، به عهده‌ى نخبگان حوزه و دانشگاه است. این وظیفه‌ى میدانى است. من امروز نگاه میکنم جاى این مجموعه‌ى مکرم دینى و علمى را در خیلى جاها خالى مى‌بینم.

ما اگر چنانچه به دستگاه‌هاى تبلیغاتى‌مان اعتراض میکنیم، مى‌بینیم اینها گاهى اوقات به خاطر اعتراض و تشرى که ما میزنیم، یک حرکتى دینى هم انجام میدهند، بد از آب در مى‌آید؛ یک کارى هم انجام میدهند، محتواش خراب در مى‌آید، این به خاطر این است که اشراف علمى که فقط مختص روحانیت است در این مورد، وجود ندارد.

حوزه‌هاى علمیه نقش‌شان در صدا و سیما فقط این نیست که یک واعظ خوش‌زبانى بیاید آنجا، مردم را نصیحت کند؛ نه، حوزه‌ى علمیه باید کمیته‌ها تشکیل بدهند، مجموعه‌ها تشکیل بدهند، اتاق فکرهاى دینى تشکیل بدهند، راجع به مسائل گوناگون بنویسند، بحث کنند، تحلیل کنند، تحقیق کنند و محصولات اینها را بدهند بیرون. فضا وقتى که درست شد، طبعاً اثر میگذارد. روى بازى هنرمند هم اثر می‌گذارد.

دویست سیصد نفر از هنرمندهاى مطرح کشور در بخشهاى مختلف اینجا آمدند - پارسال بود یا کى بود - و با من ملاقات کردند. یک مقدارى آنها صحبت کردند، یک مقدارى ما صحبت کردیم. بعد من به نکته‌اى توى همان مجلس توجه کردم و همانجا هم گفتم اگر شماها که فیلمسازید یا هنرمندید یا بازیگرید یا کارگردانید، از من بپرسید که ما میخواهیم فیلم دینى درست کنیم، درباره‌ى چه موضوعى فیلم دینى درست کنیم؟ فرض کنید در باب حجاب میخواهیم مثلاً فیلم بسازیم، محتواى این چه باشد، از کجا شروع کنیم، چى بیان کنیم به مردم؟ اعتقاد مردم را درباره‌ى مسئله‌ى توحید یا مسئله‌ى نبوت یا مسئله‌ى ولایت یا مسئله‌ى ولایت فقیه یا مسئله‌ى امام (رضوان اللَّه علیه) میخواهیم تقویت کنیم، موضوع و محتوا چه باشد؟ این آدمى که در محیط غیر دینى پرورش پیدا کرده، هرگز علم دین نخوانده، خیلى‌شان با قرآن آشنا نیستند، با نهج‌البلاغه و حدیث آشنا نیستند، چه میدانند چه باید بیاید در محتواى این فیلمها. ما که میدانیم، باید آماده کنیم و کمک کنیم. وقتى ما توانستیم این فکرها را منظم کنیم، مرتب کنیم، منطقى کنیم، قابل فهم کنیم، باورپذیر کنیم، آن را در مجموعه‌هائى در اختیار گذاشتیم، این هنرمند وقتى میخواند، خودش تحت تأثیر قرار میگیرد. لذا هنرمندى که سابقه‌ى دینى و ریشه‌ى دینى دارد، انسان مى‌بیند فیلم خوبى هم اتفاقاً میسازد؛ که البته بندرت مواردى پیش مى‌آید. پس کار ماست، کار روحانیت است که در این زمینه این کمبودها را برطرف کند.



کلمات کلیدی : امام خامنه ای